På bustur med AAU on Demand CPH

På bustur med AAU on Demand CPH

Det er fredag den 13. januar. Vi sidder 21 studenterundervisere i en bus på vej til Gribskov Gymnasium. Det er lidt tidligt om morgenen, så der er forholdsvis stille i bussen. Nogle tager sig en lur, mens andre hører musik eller taler sagte med hinanden. Flere af studenterunderviserne er med for første gang denne dag, og de er forståeligt nok spændte på, hvad der venter dem sådan en dag, hvor de skal holde oplæg for tre forskellige klasser på et gymnasium.

Udover at være koordinator på dagen skal jeg holde oplæg om nudging, hvilket jeg skrev projekt om på mit 4. semester. Da jeg selv var af sted for første gang i sommer, var jeg nervøs om morgenen. Ville eleverne lytte efter? Ville de finde emnet interessant, og hvad skulle jeg gøre, hvis der var spørgsmål, som jeg ikke kunne svare på? Denne dag, hvor vi sidder i bussen, er jeg slet ikke nervøs. Jeg har erfaret, at gymnasieelever for det meste både er flinke og nysgerrige, og at man for det meste kan svare på spørgsmålene, men ellers klarer man det alligevel.

Klokken er 7.30, da vi ankommer til Gribskov Gymnasium, hvor vi skal overtage undervisningen, mens lærerne holder møde. Der bliver serveret kaffe og morgenbrød, mens uddannelseslederen byder os velkommen. Der er god stemning, og der bliver udvekslet gode råd inden alle bevæger sig ud i de klasser, hvor de skal undervise.

I løbet af dagen får jeg mulighed for at besøge et par af de andre studenterundervisere og følge lidt med i deres undervisning.

Nanna har været studenterunderviser lige så længe som jeg, hun studerer Teknoantropologi og så anvender hun LEGO-klodser i undervisningen. Hun forklarer om sit oplæg: ”Mit mundtlige oplæg er kort, og så er elevernes kreativitet ellers i centrum resten af tiden. Det kommer der mange spændende idéer ud af. Idéer, jeg ofte ikke har overvejet. Det giver et unikt indblik i deres ønsker til fremtidens klasseværelse.”

Hvad er AAU on Demand?

AAU on Demand er et korps af studerende, der besøger gymnasier og holder oplæg om spændende og anderledes emner med udgangspunkt i den enkelte studerendes faglighed. Det har i flere år været etableret i Aalborg, og i februar 2016 fik vi et korps i København. I øjeblikket er vi 35 studenterundervisere, der besøger gymnasier på Sjælland, men vi rekrutterer løbende flere studenterundervisere. Du kan læse mere på vores hjemmeside eller følge med på vores facebookside.

Selvom både Nanna og jeg har været af sted på flere gymnasier og hver gang holder samme oplæg, så er hver oplevelse forskellig. Eleverne er forskellige. Klasserne er forskellige. Skolerne er forskellige. Man lærer derfor selv noget nyt hver gang, fordi man bliver inspireret af eleverne og deres tanker om emnerne. Som Nanna fortæller, er det også en anderledes oplevelse for eleverne at få en universitetsstuderende på besøg, der for eksempel vil have dem til at bygge med klodser: ”Det er utrolig sjovt at se hvad der sker med kreativiteten, når man giver en flok 17-årige LEGO-klodser og frie rammer til at udtrykke deres ønsker til fremtidens klasseværelse – at sætte brugeren i centrum på denne måde giver en unik viden, man ikke ellers ville have fået. Eleverne er meget skeptiske i starten, men de fanger hurtigt metoderne og så bliver de virkelig kreative”.

Efter to moduler når vi frokostpausen, som er en vigtig del af dagen. Mens vi spiser, deler vi vores oplevelser med hinanden. Både hvis det har været udfordrende og hvis det bare har fungeret rigtig godt med en klasse. Det er interessant, fordi alle har forskellige faglige baggrunde. Mens mange studerende ofte taler med andre fra deres egen uddannelse, bliver man her en del af et anderledes fællesskab på tværs af fagligheder og interesser.

Efter pausen fortsætter dagen med det sidste modul.

En studenterunderviser, som er af sted for første gang, er Casper, der studerer Turisme. Hans undervisning handler om Imaginaries, altså om hvordan fordomme former den måde, vi tænker om mennesker på. Han tester det endda ved at bruge sin egen person i undervisningen – til stor begejstring hos eleverne. Jeg spurgte ham efterfølgende, hvordan hans dag havde været, hvortil han svarede: ”Det var virkelig fedt at blive kastet ud i udfordringen i at skulle formidle et relativt komplekst fagligt område på en simpel og kortfattet måde. Ud over at være en sjov oplevelse, er jeg sikker på, at det vil styrke mine faglige kompetencer, fordi man tvinges til at reflektere over teorien og begreberne på en anderledes måde, end man er vant til”.

Efter tre moduler med oplæg er dagen slut og turen går hjem. I bussen hjem er der god stemning. Jeg er selv glad og træt på den fede måde. Som tidligere gymnasieelev har jeg også stået over for det uoverskuelige valg at skulle vælge en uddannelse. Det var ikke nogen nem beslutning. Igennem mit arbejde har jeg nu mulighed for at møde gymnasieelever og give dem et indblik i, hvordan det er at være universitetsstuderende. Samtidig bliver jeg udfordret på min egen faglighed og er en del af et større netværk af studerende fra forskellige uddannelser.

Hvis du selv kunne tænke dig at komme med i bussen og prøve at formidle din viden til gymnasieelever, så kan du læse mere om projektet på www.on-demand.aau.dk. Vi søger jævnligt nye studenterundervisere, så hold øje med hjemmesiden og vores facebookside!

 

Om mig

Mit navn er Laura, og jeg studerer Kommunikation på 8. semester.

Derudover arbejder jeg som studenterkoordinator i AAU on Demand, hvor jeg også er studenterunderviser og holder oplæg om nudging.

 

 

 

Artiklen er fra Navigator, studenterbladet på AAU CPH

Tekst: Laura Lücking, studenterkoordinator og studenterunderviser, AAU on Demand CPH

 

Nyheder

Se listen