Humanistisk Fakultet

Humaniora

Oplæggene fra Humaniora er bl.a. relevant for gymnasiefag som psykologi, dansk, historie, filosofi, sprogfag, samfundsfag, religion, mediefag og musik.

Om oplæggene

Oplæggene er tilrettelagt, så de passer til en klasse med 20-30 elever, og de varer 90 min. men kan tilpasses efter aftale. Alle oplæg kræver projektor, medmindre andet er angivet. Hver studenterunderviser vil give eleverne en kort introduktion til, hvad det vil sige at læse på universitetet.

Oplæg fra Aalborg og København

Oplæggene fra AAU i Aalborg ligger direkte herunder, og oplæggene fra AAU i København ligger længere nede på siden.

Oplæg fra Humanistisk Fakultet

Aalborg

 

Kultur, Sociale Medier & Memes (Culture, Social Media & Memes)

MADS, Culture, Communication & Globalization, AAU AALBORG

Kultur præger os alle, primært i relation til konstruktionen af vores identitet, men hvordan forstår vi kultur? Hvilke kulturelle indtryk får vi fra sociale mediers indhold?
Oplægget vil præsentere de studerende for traditionelle koncepter inden for kultur i en moderne kontekst. Derudover vil de få redskaber til at kunne analysere en specifik form for indhold nemlig memes. Formålet med oplægget er at udvide de studerendes perspektiv for hvilke kulturelle indtryk, de bliver udsat for på daglig basis, og hvordan det har været med til at have en vis effekt på deres identitet. Krav til oplægget: højtalere. 

RELEVANT FOR ENGELSK, SAMFUNDSFAG

 

”The prick over the eye” – undgå dårlige oversættelser

ASGER, ENGELSK, AAU AALBORG 

Langt de fleste er nok stødt på en dårlig oversættelse, om det så er i en politisk tale eller underteksterne på Netflix. Oversættelse er sværere end man skulle tro, for hvordan oversætter man f.eks. ordet "hygge" som ikke findes på engelsk? Oplægget vil primært fokusere på oversættelse fra dansk til engelsk, men vil også have eksempler på oversættelser fra engelsk til dansk. Eleverne vil få nogle sproglige redskaber, som de kan tage med sig til den normale undervisning, baseret på grundlæggende teorier om oversættelse. Målet med oplægget er at præsentere eleverne for den praktiske side af sprog, med fokus på anvendelighed i hverdagen og i arbejdslivet.

RELEVANT FOR ALLE SPROGFAG - ISÆR ENGELSK OG DANSK

 

Culture-Clashes & Colonization

Thomas, engelsk med sidefag i historie, aau aalborg

Med udgangspunkt i Britisk og/eller Amerikansk kolonisering vil denne undervisningssekvens belyse hvordan fremstillingen af kulturer i film påvirker vores perception. Eleverne vil blive klædt på til at kunne forholde sig kritisk til de skildringer de oplever når de ser film/serier. Kolonisering forårsagede en række "Culture-clashes" som gav anledning til en række kulturelle konflikter - men hvordan bliver disse skildret? Undervisningen vil klargøre at selvom problemkomplekset ved disse kultursammenstød har deres rødder i kolonisering, ses de samme kulturelle udfordringer overalt i nutidige film/serier og påvirker stadig vores kulturelle perceptioner.

relevant for engelsk og historie

Underviseren tilbyder også følgende oplæg:

what do you think about dixieland?

thomas, engelsk med sidefag i historie, aau aalborg'

Hillbillies, trailertrash, rednecks - kært barn har mange navne. Sydstaterne i USA er længe blevet mødt med stereotypiske og nedladende holdninger verden over. Men hvordan er disse perceptioner blevet skabt, og er der noget sandt over dem? Oplægget vil bl.a. beskæftige sig med national identitetsteori og dykke ned i den komplekse amerikanske sydstatskultur. Eleverne vil arbejde med diverse sydstatsfænomener og traditioner. Hermed vil eleverne klædes på til at kunne forstå sydens diversitet/kompleksitet, og dermed danne et mere nuanceret syn på ”the south”. 

relevant for engelsk og historie

 

"HVAD F*** SKAL JEG BRUGE DET TIL?"

Simon, psykologi, AAU aalborg

Ohms Lov, Aristoteles, andengradsligninger og tysk, hvad i alverden skal man bruge noget af det til? De fleste studerende (måske alle?) har nok stillet sig selv dette spørgsmål engang under deres tid i folkeskolen og gymnasiet. Dette oplæg vil, med udgangspunkt i pædagogisk psykologi, forsøge at besvare netop dette spørgsmål, ved at gennemgå nogle af de sjældent ekspliciteret ideer og teorier bag det danske uddannelsessystem. Målet med oplægget er at give de studerende den nødvendige teoretiske og samfundsmæssige kontekst, de skal bruge, for at forstå det uddannelsessystem, de er en del af. 

Relevant for Psykologi, samfundsfag, historie

 

Stodderrappen - en skændsel eller et genialt fænomen?

SISSEL, MUSIKVIDENSKAB, AAU AALBORG

Eleverne vil igennem dette emne, lære noget om brugen af musik på en anderledes måde i mødet med en upcoming ’accepteret’ musikform. Her vil der blive lagt vægt på hiphoppen som en niche-kultur, der bygger på specielle værdier og som på mange måder lever efter deres ’blackness’- og 'hood'-identitet. Samfundsmæssigt er der skræmmende hvor meget de slipper af sted med at skrive i deres, til tider, halvsexistiske tekster. Så hvorfor lader vi dem egentlig gøre det? Er de affødt af kulturen eller bliver kulturen affødt af dem?
I løbet af dagen arbejdes der igennem bl.a. projektarbejde på at forbedre forståelsen af kulturen, musikkens påvirkning og livet rapper i Danmark.
Krav: Der skal gerne være højtalere således, at der kan afspilles lydeksempler igennem projektoren.

RELEVANT FOR MUSIK, DANSK, SAMFUNDSFAG, PSYKOLOGI, ENGELSK

 

”DER ER SKET EN FEJL, JEG ER GÅET HEN OG BLEVEN LÆKKER” – JACOB DITZEL  - MEDIER, IDENTITET OG SELVFREMSTILLING

REBECCA, DANSK, AAU AALBORG

Hvordan kan medier ændre vores handlinger og ytringer, og hvad betyder dette for vores selvfremstilling? Når der lægges et billede op på et socialt netværksmedie, er billedet oftest nøje udvalgt, men hvorfor tager det os så lang tid at vælge dette billede? Hvorfor er det så vigtigt for os at vi udstråler noget helt specielt? I undervisningen skal eleverne forholde sig til deres tanker omkring det at performe og skabe identitet i givende situationer. Eleverne vil blive introduceret til forskellige teorier, omhandlende scenemetaforik, disse teorier vil eleverne skulle anvende på forskellige kendte menneskers instagramprofiler. Målet med oplægget er at skabe en forståelse for, at verden ikke altid er sort og hvid, og at der oftest ligger tanke bag handling. Eleverne vil blive udfordret, og går forhåbentlig ud med en bredere forståelse for, hvorfor vi agerer som vi gør på eksempelvis de sociale medier.

RELEVANT FOR DANSK

Drænende digte, støvede bøger og hvad vi kan bruge dem til

Ellen, Dansk, AAU AALBORG

Trods oplæggets titel, der indeholder både allitteration og assonans, vil eleverne her blive præsenteret for, hvordan litteratur kan bruges til meget andet end den kritiske læsning, der gælder om at finde sproglige virkemidler og symboler og afsløre den skjulte mening. Med et postkritisk afsæt vil undervisningen fokusere på, hvordan tekster afføder affekter hos os læsere, og hvordan vi får et unikt indblik i andre samfund, kulturer og liv, f.eks. gennem narrativ medicin og migrationslitteratur. Oplægget vil prikke til elevernes fordomme om litteratur som støvet, kedeligt og ubrugeligt gennem arbejde med forskellige tekster, og i slutningen af dagen vil de forhåbentligt have fået øjnene op for litteraturens mange anvendelsesmuligheder.

Relevant Især for dansk, men også engelsk, samfundsfag, historie og psykologi

Creativity takes courage

KRISTINE, ART AND TECHNOLOGY, AAU AALBORG

Udviklingen indenfor kunst og teknologi er i de seneste år eksploderet, men hvad er kunst egentlig? Og hvordan kan man kombinere kunsten med teknologien?
Dette oplæg handler om hvordan vi kan bruge kunst i samarbejde med teknologi inden for udviklingen af interaktive installationer, ved at kombinere de to felter og opnå et nyt, oplevelsesorienteret og innovativt resultat. Undervisningen vil være todelt, bestående af undervisning og en gruppeworkshop hvor eleverne vil få inspiration til at skitsere deres egen interaktive installation, ved hjælp af metoder til kreativ tænkning og ideudvikling. OBS: Det forventes at eleverne medbringer blankt papir, viskelæder og en almindelig blyant.

RELEVANT FOR DESIGN, TEKNOLOGI, BILLEDKUNST OG KOMMUNIKATION/IT

Angst er ikke unormalt!

Alexander, Anvendt filosofi, AAU AALBORG 

Angst er efterhånden blevet et ømt emne hos mange unge, og det kan derfor være svært at stå ved sig selv, når angsten griber en.
Jeg vil med min påstand fremføre en pointe om hvordan angst er en normal egenskab i det at være menneske, og at det ikke er noget vi skal sky væk fra. Formålet med oplægget er at gøre eleverne bevidste om de eksistentielle udfordringer, man som menneske skal navigere i, samt gøre dem mere trygge ved sig selv og de udfordringer de selv kommer i møde. Oplægget hviler på filosofisk teori fra hovedsageligt Søren Kierkegaard, og vil bearbejde temaer som frihed, skyld og skam med afsæt i Syndefaldslignelsen – som her perspektiveres til det individuelle menneske.

relevant for DANSK, HISTORIE, SAMFUNDSFAG, PSYKOLOGI, FILOSOFI, RELIGION m.fl

Får du din vilje?

NICKLAS, ANVENDT FILOSOFI, AAU AALBORG

Vi lever i en tid, hvor alle har noget at sælge. Men er valget om at købe, ikke længere hos forbrugeren, men hos producenten? Har vi dog nogensinde haft valget, og i så fald, hvad er vores valg baseret på? Svaret findes dels igennem filosofien og psykologien!
Dette oplæg vil handle om "den frie vilje" og dens udnyttelse i reklamebranchen. Hertil bliver anvendt filosofisk teori, der vil vise sig at være anvendelig på den psykologiske gren behaviorisme. I forlængelse af dette: Hvordan reklamebranchen benytter sig af tanken om det frie valg til at skabe falske behov hos forbrugeren.
Eleverne vil blive præsenteret for værktøjer, der fremadrettet kan blive anvendt i analyser af kulturelle, politiske og økonomiske forhold. 

RELEVANT FOR DANSK, HISTORIE, SAMFUNDSFAG, PSYKOLOGI, FILOSOFI

 

Kunsten at Kommunikere

Simon, KOMMUnikation og digitale medier, AAU AALBORG

Kommunikation er kompliceret - nemt at lære, svært at mestre. Der findes ikke en rigtig måde at kommunikere på, men der findes nogle værktøjer, som vi alle kan anvende for at gøre vores kommunikation tydeligere og nemmere at forstå.
Dette oplæg udforsker menneskets opfattelse af kommunikationsprocesser og hvordan vi konstant kommunikerer med vores kroppe, ansigter, toneleje mm.

RELEVANT FOR Dansk, Engelsk, Kommunikation

 

Feedback - Muligheden for at skabe læring

MARCUS, KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER, AAU AALBORG 

Hvad er feedback, og hvordan giver jeg egentlig god feedback? Spørgsmålene kan virke simple, når man ser dem første gang, men jo mere man tænker over dem, jo svære bliver de at besvare. I dette oplæg vil eleverne blive præsenteret for teori om kommunikationen, vi oplever til daglig og videre få værktøjer til at kunne løse koden til feedback. Undervisningen vil have fokus på aktiv læring, hvor eleverne selv bliver en del af undervisningen, som til sidst vil blive afsluttet med en fælles evaluering om læringsudbyttet. Målet med oplægget er derfor, at eleverne skal kunne give og modtage feedback, der har som hensigt at fremme læring.

relevant for alle

Du er hvad du ser

ANDREAS, KOMMUNIKATION OG DIGITALE MEDIER, AAU AALBORG

Oplæggets formål vil være at oplyse eleverne, om hvordan moderne medier påvirker mennesket. Der vil blive gennemgået en række teorier på klassen, blandt andet framing og cultivation theory. Disse vil blive sat i relation til film og diskuteret på klassen. Eleverne vil lære om forskellige måder hvorpå de medier vi indtager kan have inflydelse på vores holdninger og handlinger, uden vi er bevidst om det. Ydermere er målet at få eleverne til at reflektere over hvordan forskellige medier har påvirket dem, og hvordan de vil gøre det i fremtiden. Krav til oplægget: Post-its. 

RELEVANT FOR MEDIEFAG, SAMFUNDSFAG OG PSYKOLOGI

 

Madspild, markedsføring og miljø – kampagner, der redder verden!

NANNA, INTERNATIONAL VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION I TYSK, AAU AALBORG 

Hvad er madspild? Hvorfor opstår det? Hvilke konsekvenser medfører det? Disse spørgsmål er væsentlige, når emnet hedder madspild. Undervisningen vil indeholde forskellige elevinddragende aktiviteter såsom Mentimeter og Kahoot, og der vil blandt andet blive sat fokus på, hvilke restauranter og supermarkeder, der finder madspild vigtigt. Formålet med dette oplæg er at få eleverne til at reflektere over madspild og få dem til at gøre en forskel. Undervisningen vil tage udgangspunkt i gruppearbejde, hvor hver gruppe blandt andet laver en lille fremlæggelse om, hvad de kan gøre for at mindske madspild samt give eksempler på, hvordan en kampagne mod madspild kunne udarbejdes. OBS: Der er et krav om at der skal være højtalere til rådighed. 

RELEVANT FOR DANSK, SAMFUNDSFAG OG TYSK

 

”Der er et yndigt land” – med brandingværdi

JONAS, INTERNATIONAL VIRKSOMHEDSKOMMUNIKATION I SPANSK, AAU AALBORG

Hvordan kan virksomheder udnytte Danmarks værdi som brand? I dette oplæg vil vi se nærmere på begrebet ”nation branding”, og hvordan et lands brand påvirkes af forskellige faktorer i samfundet. Oplægget vil anvende konkrete eksempler på virksomheder, som anvender danske kulturelle elementer i deres markedsføring. Herunder Flying Tiger Copenhagens anvendelse af det danske sprog på det spanske marked, og Carlsbergs markedsføringsvideo med Mads Mikkelsen ”The Danish Way”. Derudover vil oplægget behandle fænomenet ”hygge”, hvor socialkonstruktivismen inddrages til forståelse af dets betydning i international markedsføringssammenhæng.
(Casen ”Flying Tiger Copenhagen” kan tilpasses til elever, som har spansk sprogfag)

RELEVANT FOR SPANSK, AFSÆTNING, DANSK, KULTURFORSTÅELSE, SAMFUNDSFAG OG ENGELSK

 

Psykologien bag “like”

ASTRID, PSYKOLOGI, AAU AALBORG

Hvorfor er det så svært at lægge mobilen fra os, hvorfor føles et “like” på Facebook så godt, og hvorfor er det så nemt for os mennesker at blive afhængige af teknologien? Disse spørgsmål vil vi forsøge finde svar på. Derudover vil vi se på teorien bag behavioristisk design, og hvordan man gør brug af psykologiske teorier idag til at designe teknologi. Der vil blive taget udgangspunkt i nogle eksempler fra virkeligheden såsom Instagram. Vi vil derudover diskutere de etiske konsekvenser af at bruge viden om menneskets psyke til at skabe produkter. Eleverne vil derefter få en problembaseret opgave, hvor de udfra et behov fra Maslow’s behovspyramide rent teoretisk skal designe idéen til en app, der gør brug af viden fra psykologi.

RELEVANT FOR PSYKOLOGI, SAMFUNDSFAG, ENGELSK, DANSK, BIOLOGI, FILOSOFI

 

Hvorfor ingen kan huske, hvad de lavede d. 11/9 2001

Christoffer, Psykologi, AAU aalborg

Hvad er hukommelse, og kan vi stole på den? Intuitivt oplever vi at have adgang til vores erindringer, men forskning viser, at der kun er en lille sammenhæng mellem tiltroen til vores hukommelse og de objektive kendsgerninger. Det skaber problemstillinger i forbindelse med f.eks. øjenvidneberetninger.    

Igennem oplægget vil jeg præsentere empiriske studier og teori, der antyder, at vores hukommelse ikke er statisk, men ændrer sig alt efter hvem vi er, hvem der spørger og hvad vi oplevede. Der vil blive inddraget perspektiver fra socialpsykologien, biologiskpsykologi og kognitionspsykologien. Elev-aktiverende øvelser søger at skabe en forståelse af, hvad hukommelse er for en størrelse, hvordan den fungerer og hvorfor den til tider svigter.

relevant for Psykologi, Samfundsfag, Dansk, Historie og Filosofi

 

Feminin, maskulin eller begge dele? Tværfagligt oplæg om køn, biologi og kultur

CAMILLE, PSYKOLOGI, AAU AALBORG

Den første kategori, mennesket identificerer sig med, er, hvorvidt man er født pige eller dreng. Biologisk køn er dog ikke en styrende faktor for individets identitet, da nyere forskning har vist, at individets kønsidentitet i høj grad påvirker ens selvforståelse. Følgende oplæg vil igennem tværfaglig viden udforske hvad kønsidentitet er, og hvilken betydning den har. Eleverne vil blive præsenteret for tre typer argumenter, herunder et evolutionært, biologisk og kulturelt syn på køn. Denne viden skal udmunde i en faglig diskussion, hvor eleverne i en øvelse skal argumentere ud fra de tre syn. Efterfølgende perspektiveres der til en mere overordnet samfundsdebat om aktuelle tendenser, stereotyper og diskurser. Krav til oplægget: Jeg skal bruge mange tusser i farverne lyserød, rød, grøn og blå.

RELEVANT FOR SAMFUNDSFAG, DANSK, HISTORIE, BIOLOGI OG RELIGION

 

Hvor dansk kan man være? - Dansk identitet i en global kontekst

AIDA, PSYKOLOGI, AAU AALBORG

I en mangfoldig verden, forsøger vi at forstå den danske identitet (hvad er det, overhovedet?) i en nutidig kontekst. Sammen med eleverne tager vi fat i, hvad det vil sige at identificere sig som dansk, og måske også være stolt af det. Er der betingelser for at kalde sig dansk? Er det en selv, der bestemmer om man er dansk eller ej? Kan man have flere identiteter? Og særligt, hvilken betydning har det for unges selvopfattelse og identitetsdannelse, at danskhed ikke ser ens ud hos alle? Man bliver først opmærksom på ens nationale identitet, når andre udfordrer eller prikker til den. Eleverne skal konkret beskæftige sig med social identitet, og får lov til selv at prøve kræfter med at definere danskhed.

RELEVANT FOR SAMFUNDSFAG, DANSK, PSYKOLOGI OG FILOSOFI

 

”MOR, VIL DU DONERE MIT HJERTE?”

FIE, PSYKOLOGI, AAU AALBORG 

Ved udgangen af 2018 manglede 447 danskere et nyt organ, mens 40 patienter døde på venteliste. Hvordan kan dette lade sig gøre, når statistikken viser, at 90% af alle danskere går ind for organdonation? Tallene vidner om, at vi har svært ved at tage det aktive valg om at donere organer eller ej. Oplægget vil gennem relevant psykologisk teori give en indføring i, hvorfor det er svært at tage stilling, samt undersøge hvordan visuel eksponering kan fremme en meningsskabelse. Gennem analyse af organdonationsreklamer vil eleverne blive udfordret på deres forståelse for organdonation og meningsskabelse herom gennem en konfrontation med fænomenet. Med dette vil eleverne få indsigt i, hvordan visuel eksponering påvirker meningsskabelsesprocesser.

RELEVANT FOR PSYKOLOGI, DANSK OG SAMFUNDSFAG

 

Sutteflaske eller selvudvikling? - Hvorfor overhovedet få børn?

Anton, Psykologi, AAU Aalborg

Alle drømmer om at få børn en dag; det er da klart – eller er det? Nyere forskning peger på, at flere mennesker begynder at fravælge børn frivilligt, og fænomenet optræder oftere og oftere i medierne. Hvordan kan vi forstå og forklare denne livsstil? Og hvad ligger til grund for vores egne holdninger og overbevisninger herom?

I oplægget vil vi, ved at arbejde med denne virkelighedsorienterede problemstilling, undersøge, hvordan man tænker kritisk, tager informerede beslutninger og baner vejen for sit eget liv. Teorierne omfatter bl.a. evolutionspsykologi, socialpsykologi og meningsskabelse. Idéerne herfra vil komme eleverne til gode i forbindelse med både de store og små valg i livet, der står foran dem.

RELEVANT FOR Alle

STYRER DU KULTUREN ELLER STYRER DEN DIG?

MaGNUS, Psykologi, AAU AALBORG'

Oplægget vil give et indblik i kultur fra et psykologisk perspektiv, og hvordan vi konstant bliver påvirket af forskellige ting i hverdagen, der former måden, vi lever og tænker på. Eleverne vil blive præsenteret for kulturforskelle, hvorefter de skal lave nogle øvelser, der belyser, hvordan de fra barnsben er blevet tilvænnet en måde at tænke om verden på. For at undersøge kulturens indvirkning på individet, så skal eleverne arbejde med et emne som den danske drukkultur. Her skal vi diskutere, hvordan den har en indvirkning på deres liv, og mere overordnet, hvordan man nogle gange står i en situation, hvor kulturen bestemmer, hvordan vi gør med vennerne, og hvordan tackler man lige det? 

RELEVANT FOR ALLE – ISÆR DANSK, PSYKOLOGI , HISTORIE, SAMFUNDSFAG.

 

Er du Nazist?

Mads, Psykologi, AAU Aalborg

Nazisme er blevet et synonym med ondskab og utilgivelige handlinger, men er vi virkelig så forskellige fra nazisterne, som vi gerne vil bilde os selv ind? 

Oplægget vil indledningsvist fortælle de studerende, at den statistiske sandsynlighed for at alle i klasselokalet havde været nazister omkring 1940 er meget høj. Ud fra denne påstand vil oplægget give de studerende indblik i de psykologiske prædispositioner, vi mennesker har i gruppesammenhæng og overfor autoritetsfigurer samt propaganda, og hermed søge at give et dybere forståelse for tyskerne under Nazi-styret. Oplægget søger ikke at sympatisere for handlingerne begået af nazipartiet og dets følgere, men i stedet at diskutere om den almene tysker kunne siges at være ondskabsfuld.

RELEVANT FOR psykologi, samfundsfag, historie, filosofi

underviseren tilbyder også følgende oplæg:

En skrue løs i bevidstheden

mads, psykologi, aau aalborg

En kvinde der ikke føler frygt, en mand der glemmer alt efter 30 sekunder, en hjerneskade der gør, at patienter ignorerer alt, der sker på deres venstre side. Dette er bare nogle af de forstyrrende og interessante cases, som dette oplæg vil gå i dybden med i forsøget på at beskrive den menneskelige hjerne og bevidsthed. For at forstå hvordan noget fungerer, er man nogle gange nødt til at se på tilfælde, hvor det ikke fungerer, dette gælder også for neuropsykologiens forståelse af hjernen. Dette oplæg vil hermed gennem særlige cases af personer som grundet sygdomme, hjerneskader eller stoffer ikke fungerer på typisk vis og ikke opfatter verden som alle andre.

relevant for psykologi, biologi, filosofi

 

Oplæg fra Humanistisk Fakultet

København

Det problematiske ved det problemorienterede arbejde

ANNA, LÆRING & FORANDRINGSPROCESSER, AAU KØBENHAVN

Den problemorienteret arbejdsform vinder frem i alle dele af uddannelsessektoren. Men hvilken betydning får det for elevernes læring, når en abstrakt arbejdsform bliver forklaret i flyvske vendinger og slynget ud som et buzzword i diverse opgavebeskrivelser? I mit oplæg dykker jeg, sammen med eleverne, ned i arbejdsformens præmis og potentialer. Mit erindre er, at belyse hvorfor læringsforløber, baseret på problemorienterede arbejdsformer, kan føles kaotiske og meningsløse. Med afsæt i habitusbegrebet afsøger vi; hvordan man opdager et problem, og hvorfor nogle problemer fremstår tydeligere for en end andre. Vi undersøger hvilke elementer, der er vigtige i et problemorienteret arbejdsforløb, og hvordan en hermeneutisk tilgang kan fjerne fokus fra målorienteret læring til en mere procesorienteret læring. Målet er at give eleverne et indblik i, hvilke perspektiver den problemorienterede tænkemåde kan tilføre den enkeltes læring, så frustration og opgivenhed erstattes af forundring og motivation.

RELEVANT FOR HUMANISTISKE- OG SAMFUNDSVIDENSKABELIGE KLASSER

 

Vejen til den fortrinlige tekst

Maja, Kommunikation og digitale medier , AAU København

Vejen til den fortrinlige tekst kan være lang. Især hvis man ikke er fortrolig med sin egen vej dertil. I min undervisning vil jeg præsentere en række skriveprocesser, hvoraf eleverne skal lære at danne egne, hensigtsmæssige skriveprocesser. Ydermere vil jeg lære dem, hvordan de reviderer deres egne tekster, så det ikke kun er overfladisk revidering, men dybdegående revidering, de bliver gode til (dvs. på globalt, regionalt og lokalt niveau). Slutteligt vil jeg lære dem, hvor brugbart det kan være at bruge hinandens feedback. Formålet med min undervisning er dermed, at især opgaveskrivning bliver mere overskueligt, da eleverne har fået nogle gode redskaber til at skabe deres egen vej dertil.               

OPLÆGGET ER RELEVANT FOR: Alle fag hvor skriftlige opgaver forekommer
 


Vejen til det rigtige valg        

Trine Ahrensborg Kragh, Kandidat i læring og forandringsprocesser         

"Der er så mange valg, der skal tages i livet, og det kan give udfordringer. Hvordan finder man frem til, hvad der er rigtigt for ens liv? Hvilken uddannelsesvej skal man vælge? Dette oplæg har til formål at skabe et rum med refleksion, hvor eleverne bliver udfordret på, hvilke valg de skal tage i deres liv, for at få en fremtid, hvor de er glade og tilfredse med tilværelsen. Der er så mange muligheder at vælge mellem, og samfundet har klare forventninger til de unge om at tager en uddannelse snarest efter ungdomsuddannelsen, og derefter kommer ud på arbejdsmarkedet. Frygten for at vælge forkert kan være stor, påvirkningen fra omgangskredsen kan have indflydelse og det ikke blive tilfreds kan fylde meget.  Selvrefleksion er temaet i dette oplæg!"                          

OPLÆGGET ER RELEVANT FOR:alle fag
 


Tallenes Magt 

Simon Bjørnholdt Eriksen, Læring og Forandringsprocesser, AAU København       

Tal og statistik fylder mere og mere i vores samfund, og danner grundlag for en stor del af den viden vi indretter vores samfund efter. Men tal og statistik er ikke objektive. Tal skal fortolkes, og kan manipuleres med. I den første halvdel får de studerende indsigt i forskellige måder der bliver manipuleret med tal og statistikker. Her får de konkrete værktøjer til kunne forholde sig kritiske til de tal de præsenteret for. Den anden halvdel stiller skarp på faktum, at vi måler på mere og mere i vores samfund. Vi skal som borgere vurdere og rate alt fra taxachauffører til offentlige toiletbesøg. I denne del skal de studerende selv være med til at diskutere, hvad der giver mening at måle og hvad der ikke gør.               

OPLÆGGET ER RELEVANT FOR: Samfundsfag, Matematik, AT og SO

 

HVORDAN DU SKABER VIRKELIGHEDEN OG VIRKELIGHEDEN SKABER DIG 

VIKTOR ZEUTHEN, LÆRING OG FORANDRINGSPROCESSER, AAU KØBENHAVN 

Den måde vi forstår verden omkring os, afhænger af de erfaringer og kategorier vi bruger til at fortolke vores oplevelser med. Det som er sikker viden i dag er måske ikke sikker viden i morgen, fordi vores forudsætninger for at forstå verden forandrer sig. Nogle koncepter om virkeligheden lever længere end andre, men er der noget som vil være sandt for evigt?  

Formålet med undervisningen er at udvikle vores nysgerrighed, ved at opdage at vi selv bor i en boble af viden som brister med jævne mellemrum.  

Gennem øvelser og debat finder vi eksempler på hvordan viden er formet af vores miljø og vores tid. Og hvordan vi selv indgår i en konstant udvikling og forhandling om virkeligheden. 

OPLÆGGET ER RELEVANT FOR: MEDIEFAG, DANSK, ENGELSK, HISTORIE, SAMFUNDSFAG, PSYKOLOGI 

 

Se også...