AAU logo

Sundhedsvidenskabeligt Fakultet

Sundhedsvidenskab

Oplæggene fra Sundhedsvidenskab er bl.a. relevant for gymnasiefag som biologi, idræt, samfundsfag, psykologi og kemi.

Om oplæggene

Oplæggene er tilrettelagt, så de passer til en klasse med 20-30 elever, og de varer 90 min. men kan tilpasses efter aftale. Alle oplæg kræver projektor, medmindre andet er angivet. Hver studenterunderviser vil give eleverne en kort introduktion til, hvad det vil sige at læse på universitetet.

Oplæg fra Sundhedsvidenskabeligt Fakultet

Aalborg

  • +

    Autismevacciner, kaninsyn og kræfttomater - sundhedsmyter i det 21. Århundrede

    Simon, Medicin, AAU Aalborg

    I Danmark er vi fanatiske med vores helbred og jagten på at leve sundt! Med udsagn fra selvudnævnte sundhedseksperter og ukritiske medier som platform mødes vi af ugentlige pressehistorier, hvor der bliver slynget om sig med alternative fakta omkring alt fra HPV-vacciner til kur mod autisme. I det såkaldte postfaktuelle samfund kan det være noget nært umuligt at skelne mellem fup og fakta, og specielt de unge står for skud, for hvor skal de få værktøjerne til at navigere rundt i mytehavet og skille fup fra fakta? En introduktion til disse redskaber, hvordan ægte sundhedsviden skabes og praktisk øvelse i at bruge det i deres dagligdag er blandt noget af alt det dine elever får med sig fra dette oplæg.

    OPLÆGGET ER RELEVANT FOR BIOLOGI, SAMFUNDSFAG, PSYKOLOGI, RELEVANT FOR ALLE UNGE, DA DE LÆRER AT NAVIGERE RUNDT I FUP OG FAKTA OM SUNDHED.

  • +

    Fantomsmerter – hvordan behandles en arm, der ikke eksisterer?

    Bo, Sundhedsteknologi, AAU Aalborg

    Størstedelen af amputerede oplever fantomfølelser, som er et fænomen, hvor amputerede stadig har følelser i deres manglende kropsdel. Denne følelse kan være alt fra smerte, prikken, varme og kulde til følelsen af at sidde fast i en ubehagelig position. Men hvordan behandler man så egentlig eksempelvis en hånd, der ikke eksisterer? Svaret ligger i det organ, der behandler al informationen, nemlig hjernen. Oplægget tage udgangspunkt i, hvordan hjernen fungerer, samt hvad der sker, når kropsbilledet forstyrres. Dette leder frem til den behandling, der oftest benyttes i dag, som handler om at snyde sin hjerne til at tro, at intet er galt. Til slut gives et bud på, hvordan man som ingeniør kan forbedre behandlingsformen.

    OPLÆGGET ER RELEVANT FOR BIOTEKNOLOGI, BIOLOGI, MATEMATIK OG FYSIK

  • +

    Fra Molekyle til Kanyle - Lægemidlets vej

    MIKKEL, MEDICIN MED INDUSTRIEL SPECIALISERING (MedIS), AAU AALBORG

    Hvordan bliver et lægemiddel egentlig til, og hvorledes undgår man, at et farligt lægemiddel sniger sig ind i hjemmet? I dette oplæg tager jeg eleverne i hænderne, og bringer dem med på den vej et lægemiddel skal igennem, før det lander hos patienten. Vi starter ved forskningens spændende ukendte verden, hvorefter vi bevæger os videre mod patenteringen af vores nye lægemiddel. Herefter ankommer vi ved den prækliniske udvikling, med dyreforsøg og etiske dilemmaer. Vi forsætter derefter mod de kliniske forsøg, hvor patienter for første gang inddrages. Til sidst svinger vi forbi salgsstrategier og markedsanalyser samt forståelsen af ”pharmacovigilance”. Efter dette teoretiske oplæg skal eleverne selv på banen, og prøve kræfter med case-work.

    OPLÆGGET ER RELEVANT FOR KEMI, BIOLOGI, BIOTEK OG MATEMATIK.

  • +

    Fysisk aktivitet og kognition - gør fysisk aktivitet dig klogere?

    Mathilde, Idræt, AAU Aalborg

    Vigtigheden af fysisk aktivitet er efterhånden kommet mere og mere i fokus. Inaktivitet har netop nået top 2 på listen over hyppigste dødsårsager i Danmark. Den nye folkeskolereform er blot et af de steder, hvor der arbejdes på at imødekomme problemerne ved mangel aktivitet i hverdagen, men dette er mindst lige så essentielt hos elever i gymnasierne, som selv er ansvarlige for at bevæge sig. Den nye folkeskolereform bygger yderlige på forskning som har vist, at fysisk aktivitet har en positiv effekt på kognition og indlæring. Disse aspekter er særligt relevante for gymnasieelever, da kendskab til konsekvenser ved inaktivitet, samt den positive indflydelse fysisk aktivitet har på hjernen, vil give eleverne muligheder for selv at tage ansvar for de problematikker, de i oplægget introduceres for. 

    OPLÆGGET ER RELEVANT FOR IDRÆT, BIOLOGI OG SAMFUNDSFAG

  • +

    Immunforsvaret - din indre hær

    Emma, Medicin med Industriel Specialisering, AAU Aalborg

    Vi kender alle til at være syg, og har også en ide om hvorfor det sker. Men hvad sker der egentlig inde i kroppen og hvorfor bliver vi ikke syge hele tiden? Eleverne vil få et indblik i hvordan kroppens immunforsvar holder os raske og hvilke mekanismer der sættes i gang, når vi udsættes for en sygdomsfremkaldende organisme. De vil også blive introduceret til de sygdomme, der er relateret til et immunforsvar, der ikke fungerer korrekt. Eleverne vil i den forbindelse blive præsenteret for patient-cases med udgangspunkt i undervisningen om sygdomme.

    OPLÆGGET ER RELEVANT FOR BIOLOGI OG BIOTEKNOLOGI

  • +

    Krop, køn og kærlighed - intro til sexologiens verden

    Emma, Medicin med Industriel Specialisering, AAU Aalborg

    Seksualiteten er en af de ældste urdrifter hos mennesket. I Danmark er seksualiteten i rivende udvikling og meget friere fortolket end for 100 år siden. Samtidig er lyst, kønsorganer og samleje stadig noget, der er tabubelagt hos mange. Dette oplæg er en introduktion til de seksuelle organer og den dertilhørende fysiologi. Undervejs vil der også blive diskuteret seksualitet og kønsidentitet bl.a. gennem arbejde med den biopsykosociale model.

    OPLÆGGET ER RELEVANT FOR ALLE 

Oplæg fra Sundhedsvidenskabeligt Fakultet

København

AAU on Demand har ikke studenterundervisere fra Sundhedsvidenskabeligt Fakultet på AAU i København.

Se også...