AAU logo

Sundhedsvidenskabeligt Fakultet

Sundhedsvidenskab

Oplæggene fra Sundhedsvidenskab er bl.a. relevant for gymnasiefag som biologi, idræt, samfundsfag, psykologi og kemi.

Om oplæggene

Oplæggene er tilrettelagt, så de passer til en klasse med 20-30 elever, og de varer 90 min. men kan tilpasses efter aftale. Alle oplæg kræver projektor, medmindre andet er angivet. Hver studenterunderviser vil give eleverne en kort introduktion til, hvad det vil sige at læse på universitetet.

Oplæg fra Sundhedsvidenskabeligt Fakultet

Aalborg

Vil du være fremtidens helt? - red menneskeliv med teknologi

Rasmine, sundhedsteknologi, AAU aalborg

Hvordan kan det egentlig være muligt, at vi kan få lammede til at gå og få stumme til at tale? Dette er sundhedsteknologi svaret på, hvor en sundhedsfaglig uddannelse bliver kombineret med brugen af teknologi. Oplægget tager udgangspunkt i hvornår og hvordan vi møder sundhedsteknologi i hverdagen. Eleverne vil blive præsenteret for konceptet om livskvalitet, og om hvordan små parametre i hverdagen, kan gøre den helt store forskel. Derudover vil eleverne blive præsenteret for forskellige sygdomme, og arbejde med hvilke teknologiske løsninger der kan afhjælpe disse sygdomme.

relevant for alle - især biologi, bioteknologi og samfundsfag

 

Autismevacciner, kaninsyn og kræfttomater - sundhedsmyter i det 21. Århundrede

Simon, Medicin, AAU Aalborg

I Danmark er vi fanatiske med vores helbred og jagten på at leve sundt! Med udsagn fra selvudnævnte sundhedseksperter og ukritiske medier som platform mødes vi af ugentlige pressehistorier, hvor der bliver slynget om sig med alternative fakta omkring alt fra HPV-vacciner til kur mod autisme. I det såkaldte postfaktuelle samfund kan det være noget nært umuligt at skelne mellem fup og fakta, og specielt de unge står for skud, for hvor skal de få værktøjerne til at navigere rundt i mytehavet og skille fup fra fakta? En introduktion til disse redskaber, hvordan ægte sundhedsviden skabes og praktisk øvelse i at bruge det i deres dagligdag er blandt noget af alt det dine elever får med sig fra dette oplæg.

RELEVANT FOR alle - især BIOLOGI, SAMFUNDSFAG og PSYKOLOGI

 

aktiv dødshjælp - en værdig afsked?

emil, medicin, aau aalborg

Birthe er 93. Hun ønsker ikke en livsforsikring men en dødsforsikring. Muligheden for at vælge døden. At fravælge livet. At Indtræde den evige søvn før tid, når kun den værdige død vil være afslutning på et ’uværdigt,’ ubærligt liv. Skal hun have retten til det valg? For hvem bestemmer egentligt over livet - eller døden? Aktiv dødshjælp er ulovligt i Danmark. Nogle mener det er godt, andre at det er skidt. Netop den debat jeg vil tage med i klasseværelset, hvor intet facit eksisterer. Introduktion til lovgivning, dilemmaer og etiske positioner vil klæde eleverne på til en faglig diskussion af et blufærdigt emne. Der vil være temaer om livskvalitet, selvbestemmelse, ansvar og risiko ved aktiv dødshjælp med inddragelse af forskellige cases.

relevant for alle, især bioteknologi, samfundsfag og psykologi

 

sukkersyge sukker-sucks

jonas, medicin, aau aalborg

Sukkersyge er en rimelig kendt sygdom, men det er ikke alle der ved hvad det egentlig vil sige at have det, eller hvorfor man får det. Antallet af mennesker med sukkersyge er mere end fordoblet mellem 2000 og 2016, med godt 250.000 danskere der er diagnosticeret med sygdommen, samt at behandlingen koster den danske stat 87. mio. kr. om dagen, så hvad sker der lige der? Hvorfor får så mange sygdommen, og hvorfor koster det så meget? I dette oplæg vil eleverne lære om mekanismerne i kroppen der leder til sukkersyge, behandlingsmuligheder og sygdomsbilledet af en patient med sukkersyge. Yderligere vil de få en intro til det medicinske detektivarbejde der ligger forud for en diagnose, samt kendskab til medicinske termer og begreber.

relevant for biologi og bioteknologi

 

Hormoner – mere end bare sex, kroppens kemiske budbringere

marie, medicin, aau aalborg

Vi har alle hørt at vores hormoner ændre sig, når vi kommer i puberteten. Men hvad er hormoner egentlig? Påvirker hormoner mere end puberteten? JA - hormoner er over alt i vores krop, sammen med nervesystemet er de vores kontroltårn og vores kemiske budbringere. Der findes mange former for hormoner, og de har alle deres individuelle og specifikke funktioner. Hormoner gør dig glad, de kan gøre dig aggressive og de får dig til at vokse. 
Dette oplæg vil give en intro til hormoner, en intro til de forskellige typer hormoner der findes og hvad der sker hvis kontroltårnet kikser. Igennem arbejde med cases, vil eleverne opnå en forståelse for hvad hormoner er og hvilke hormoner, der findes i deres egne kroppe.

relevant for bioteknologi, biologi, idræt B, teknikfag

 

Fra Molekyle til Kanyle - Lægemidlets vej

MIKKEL, MEDICIN MED INDUSTRIEL SPECIALISERING, AAU AALBORG

Hvordan bliver et lægemiddel egentlig til, og hvorledes undgår man, at et farligt lægemiddel sniger sig ind i hjemmet? I dette oplæg tager jeg eleverne i hænderne, og bringer dem med på den vej et lægemiddel skal igennem, før det lander hos patienten. Vi starter ved forskningens spændende ukendte verden, hvorefter vi bevæger os videre mod patenteringen af vores nye lægemiddel. Herefter ankommer vi ved den prækliniske udvikling, med dyreforsøg og etiske dilemmaer. Vi forsætter derefter mod de kliniske forsøg, hvor patienter for første gang inddrages. Til sidst svinger vi forbi salgsstrategier og markedsanalyser samt forståelsen af ”pharmacovigilance”. Efter dette teoretiske oplæg skal eleverne selv på banen, og prøve kræfter med case-work.

RELEVANT FOR KEMI, BIOLOGI, BIOTEK OG MATEMATIK

 

Immunforsvaret - din indre hær

Emma, Medicin med Industriel Specialisering, AAU Aalborg

Vi kender alle til at være syg, og har også en ide om hvorfor det sker. Men hvad sker der egentlig inde i kroppen og hvorfor bliver vi ikke syge hele tiden? Eleverne vil få et indblik i hvordan kroppens immunforsvar holder os raske og hvilke mekanismer der sættes i gang, når vi udsættes for en sygdomsfremkaldende organisme. De vil også blive introduceret til de sygdomme, der er relateret til et immunforsvar, der ikke fungerer korrekt. Eleverne vil i den forbindelse blive præsenteret for patient-cases med udgangspunkt i undervisningen om sygdomme.

RELEVANT FOR BIOLOGI OG BIOTEKNOLOGI

 

Krop, køn og kærlighed - intro til sexologiens verden

Emma, Medicin med Industriel Specialisering, AAU Aalborg

Seksualiteten er en af de ældste urdrifter hos mennesket. I Danmark er seksualiteten i rivende udvikling og meget friere fortolket end for 100 år siden. Samtidig er lyst, kønsorganer og samleje stadig noget, der er tabubelagt hos mange. Dette oplæg er en introduktion til de seksuelle organer og den dertilhørende fysiologi. Undervejs vil der også blive diskuteret seksualitet og kønsidentitet bl.a. gennem arbejde med den biopsykosociale model.

RELEVANT FOR ALLE

 

Er du til pisk eller gulerod? - Hvornår er DU motiveret??

jesper, idræt, aau aalborg

Hvorfor ser nogle elever den næste aflevering som en leg, mens andre knap kan overkomme den? Hvordan skabes viljen bag vores handlinger, og hvor stor er forskellen på motivation i en gymnasieklasse? Dette oplæg tager udgangspunkt i den enkelte elevs egen motivation for sine handlinger. Eleverne udfordres til at reflektere over, hvornår de oplever særlige former for motivation, samt hvordan identitet og motivation kan hænge sammen. Eleverne vil få indblik i kognitive teorier og redskaber til at forstå og diskutere, hvornår og hvordan mennesket kan motiveres. Oplægget perspektiverer desuden til, hvorfor det, som ung i et senmoderne samfund, kan være problematisk, at vi konstant vurderer os selv ud fra verden omkring os.

relevant for alle, men især IDRÆT, PSYKOLOGI OG SAMFUNDSFAG

 

Din og min identitet, hvem skaber os som mennesker?

jørgen, idræt med sidefag i samfundsfag, aau aalborg

I nutidens samfund ses der hos mennesker en konstant søgen mod anerkendelse af os som individer og vores egen identitet. Men hvordan skabes vores identitet, hvem skaber den, og hvad sker der, hvis vi som mennesker ikke oplever denne anerkendelse, eller lige pludselig mister den? Dette oplæg vil sætte fokus på identitetsdannelsen hos os mennesker, og hvilke elementer der er i spil i forhold til denne. Oplægget tager udgangspunkt i Axel Honneths anerkendelsesteori. I form af den anvendte undervisningsform får eleverne indsigt i, hvordan teorien bl.a. kan gøre sig gældende i praksis. Undervisningen skal skabe rum for refleksion og diskussion på klassen, hvor hverdagsemner bl.a. sættes i perspektiv i forhold til det teoretiske emne.

relevant for Idræt, samfundsfag og psykologi, men kan tilpasses alle

 

 

 

Oplæg fra Sundhedsvidenskabeligt Fakultet

København

AAU on Demand har ikke studenterundervisere fra Sundhedsvidenskabeligt Fakultet på AAU i København.

Se også...